PasjaGSM.pl
  Jesteś w: PasjaGSM.pl > News > Blackberry chce sprzedawać więcej urządzeń do klientów indywidualnych

QR Code: http://m.pasjagsm.pl/news/blackberry-chce-sprzedawac-wiecej-urzadzen-do-klientow-indywidualnych-5558.html
QR Code
Blackberry chce sprzedawać więcej urządzeń do klientów indywidualnych

Łukasz Roguski, 23 lutego 2009, 12:38
Tagi: BlackBerry, RIM (Research in Motion)

Mimo kryzysu RIM – dostawca urządzeń i rozwiązań Blackberry – zamierza agresywnie promować swoje usługi nie tylko na rynku usług biznesowych. Producent, choć na razie nie odczuł istotnie negatywnych skutków kryzysu finansowego zamierza lekko zmienić swoją strategię sprzedażową - dowiedział się w Barcelonie portal PasjaGSM.pl Przy okazji Mobile World Congress RIM opublikował raport firmy analitycznej Analysys Mason.

Paul Lucier, wiceprezes Reseach In Motion stwierdzi, że teraz czas na sprzedaż urządzeń Blackberry dla użytkowników indywidualnych – Gdy rynek dużych i średnich przedsiębiorstw się kurczy czas na zaoferowanie naszych usług w większym stopniu dla klientów indywidualnych – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami z Europy Środkowo-Wschodniej Lucier.

Lucier pokreślił, że już 45 procent wszystkich użytkowników Blackberry na świecie to klienci indywidualni. Firma jednak nadal nie będzie jednak znacząco zmieniała swoich działań marketingowych – nadal za sprzedaż i promocję jej produktów wśród klientów końcowych będą odpowiadali współpracujący operatorzy.

Przy okazji World Mobile Congress firma przedstawiła raport na temat rynku mobilnego w Europie Środkowej i Wschodniej.

W regionie Europy Środkowej i Wschodniej będzie można zaobserwować w ciągu najbliższych pięciu lat stabilizację przychodów z tradycyjnych usług komórkowych takich jak rozmowy telefoniczne i wiadomości SMS. Rynki osiągają poziom nasycenia: w 2008 roku liczba abonentów wzrosła o 6 procent, natomiast w 2013 wzrośnie o mniej niż 1 procent. Na większości rynków średnie przychody na abonenta (APRU – avarage revenue per user) z tradycyjnych usług takich jak rozmowy telefoniczne i wiadomości SMS utrzymują się na tym samym poziomie lub maleją. Połączenie tych dwóch czynników oznacza, że w ciągu najbliższych pięciu lat wzrost przychodu z rozmów i wiadomości SMS będzie bardzo niewielki.

Można wyróżnić dwa trendy związane z usługami mobilnymi w Europie Środkowej i Wschodniej będące wynikiem najnowszych innowacji:

Wzrastająca mobilność rozmów telefonicznych. Jednym z czynników, które maja wpływ na penetrację rynku telefonów komórkowych, są malejące koszty rozmów przez telefony komórkowe. Opłata za połączenia telefoniczne z telefonu komórkowego (w większym stopniu niż stacjonarnego) spadła z 30% w połowie 2006 roku do zaledwie 1% w 2008 roku. W obrębie tych danych istnieją oczywiście znaczne różnice regionalne. Na niektórych rynkach, w tym w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, połączenia z telefonów komórkowych są znacznie tańsze. Dla porównania w Europie Zachodniej opłata za połączenia telefoniczne pozostaje niezmienna i wynosi przeciętnie 57% opłaty za usługi mobilne. Ten stopniowy spadek opłaty za połączenia mobilne zachęca do coraz rzadszego korzystania z połączeń stacjonarnych na rzecz połączeń komórkowych, jeśli nie wręcz do rezygnacji z połączenia stacjonarnego, zwłaszcza w obliczu rosnącej dostępności mobilnego Internetu.

Wzrastające zapotrzebowanie na nowe źródła dochodów. Jak wskazano powyżej, pomimo wypierania telefonów stacjonarnych przez komórki, maleje dynamika wzrostu dochodów z rynku telefonów komórkowych. W rezultacie operatorzy sieci komórkowych szukają nowych źródeł dochodu, które pojawiają się dzięki rozwojowi nowych technologii (np. HSPA), urządzeń (np. modemy USB, smartphony) oraz usług.

Połączenie wzrastającej przystępności cenowej telefonów komórkowych oraz poszukiwanie dodatkowych źródeł dochodu przez operatorów sieci komórkowych w naturalny sposób skłania ich do oferowania mobilnych usług zarządzania danymi. Będą one głównym czynnikiem napędzającym wzrost dochodu zarówno w segmencie usług biznesowych, jak i konsumenckich, w ciągu najbliższych 5 lat.

W przypadku trendów na rynku użytkowników biznesowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej tendencje są podobne. W 2013 rynek użytkowników biznesowych odnotuje przyrost dochodów z rozmów telefonicznych o zaledwie 1% oraz spadek dochodu z wiadomości SMS, podczas gdy wzrost dochodu z przesyłu danych innych niż wiadomości SMS wyniesie 17%. Udział z przesyłu danych innych niż wiadomości SMS w dochodach z rynku użytkowników biznesowych, który obecnie wynosi 10%, wzrośnie do 19% w 2013.

Usługi dla użytkowników biznesowych: Gdzie jest zysk?

Można wskazać dwie główne kategorie dochodu z obsługi danych biznesowych:. połączenie w postaci mobilnego łącza szerokopasmowego oraz aplikacje zarządzane zewnętrznie.

Mobilne łącze szerokopasmowe

Jednym z głównych czynników determinujących rynek usług telekomunikacyjnych w ciągu najbliższych 5 lat będzie rozwój mobilnego łącza szerokopasmowego. Szerokopasmowe łącza biznesowe będą zapewniały użytkownikom końcowym dostęp do Internetu. Dzięki temu zostaną zaspokojone niektóre z potrzeb klientów biznesowych zarówno w zakresie aplikacji horyzontalnych, obejmujących ogólnodostępne programy, jak i aplikacji wertykalnych, czyli wyspecjalizowanych programów stworzonych na potrzeby danego przedsiębiorstwa. Będą to aplikacje podobne do programów dostępnych obecnie w wersji na komputery PC, jednak z dodatkowymi korzyściami, jakie przynosi mobilność.

Aplikacje i usługi mobilne

O ile dostarczenie połączenia internetowego za pośrednictwem łącza szerokopasmowego jest istotne, przedsiębiorstwa często oczekują także usług zarządzanych zewnętrznie na wyższym poziomie. W wielu przypadkach na rynku użytkowników biznesowych model „otwarty” nie sprawdzi się tam, gdzie kluczowa jest funkcjonalność i dostępność.

Programy obejmują aplikacje horyzontalne takie jak automatyzacja sił sprzedaży, CRM, wydatki, sprawozdania pracowników oraz aplikacje wertykalne jak zautomatyzowany licznik metrów lub programy wspomagające zarządzanie zasobami w terenie (np. w przypadku logistyki, usług, samorządów lokalnych, służb socjalnych)

Spośród aplikacji zarządzanych zewnętrznie najistotniejsza jest poczta email dostarczana przez podmioty takie jak RIM. Tabela 3 pokazuje podziały dochodów z mobilnych aplikacji biznesowych w Europie Zachodniej. Pomimo gwałtownego wzrostu oraz rosnącego znaczenia mobilnego łącza szerokopasmowego, poczta email typu push nadal będzie głównym czynnikiem umożliwiającym wzrost dochodu. W regionie Europy Środkowej i Wschodniej osiągnie on 204 miliony EURO (obecnie wynosi 113 miliony EURO).

Większość sektorów przemysłu może osiągnąć znaczące korzyści z mobilnych usług obsługi danych przeznaczonych dla biznesu. Każde przedsiębiorstwo, którego siły sprzedaży bądź pracownicy pracują w drodze (np. farmaceutyki) lub takie, które wymaga szybkiego podejmowania decyzji (np. usługi finansowe), odniesie korzyść z aplikacji horyzontalnych typu poczta email. Istnieją także branże, którym wyjątkową korzyść przyniosą aplikacje wertykalne np. logistyka, ochrona zdrowia, usługi.

Wpływ na wzrost gospodarczy

Podjęto kilka prób obliczenia wpływu wzrostu mobilności na rozwój gospodarki. Warto rozważyć poniższe publikacje:

Waverman, Meschi and Fuss. "The Impact of Telecoms on Economic Growth in Developing Countries” (2005)
„Economics Focus: To Do With the Price of Fish”, Economist article (2007)

Do tej pory badania skupiały się na prawdziwie wschodzących rynkach Afryki i Azji oraz na sposobie, w jaki dostęp do informacji przyczynił się do wzrostu efektywności przedsiębiorstw. Rezultaty w tym regionie są znacznie bardziej namacalne, choć nadal trudne do wyliczenia.

Na bardziej rozwiniętych rynkach, takich jak Europa, korzyści z mobilności są mniej widoczne, głównie, dlatego, że zwykle dostępna jest tam infrastruktura stacjonarna. Korzyści w Europie obejmują raczej możliwość szybszego dotarcia do informacji oraz pozyskania jej nawet w odległych obszarach, a nie możliwość dotarcia do informacji w ogóle. Zatem odrębne czynniki wzrostu produktywności będą mniej oczywiste. Jednak w przypadku mobilnego pracownika w Europie, zyski otrzymane relatywnie niskim kosztem, mogą być znaczne. Badanie Analysys Mason wskazuje, że oszczędność czasu rzędu 15-30 minut dziennie stanowi wystarczający argument do wprowadzenia poczty email typu push. Nie obejmuje to dodatkowych korzyści w postaci szybszego odpowiadania na emaile, łatwiejszego dostępu do osób decyzyjnych oraz mniej policzalnych kwestii jak poprawa środowiska pracy. Podobne korzyści można uzyskać korzystając z innych aplikacji horyzontalnych.

Wraz ze wzrostem wydajności przedsiębiorstw, pojawią się naturalnie korzyści na szerszą skalę gospodarczą, nawet, jeśli nie ma możliwości ich obliczenia.

Czynniki hamujące

Niewątpliwie będą także występowały czynniki hamujące rozwój rynku aplikacji mobilnych w tym poczty email typu push. Można wśród nich wyróżnić:

Niepewność związana z kosztami
Opór użytkowników
Prostota obsługi
Poziom zdolności przyswojenia nowych technologii przez odbiorców (Learning curie)

Operatorzy sieci komórkowych oraz dostawcy aplikacji muszą poważnie zastanowić się, nad sposobem rozwiązania powyższych kwestii, jeśli chcą skorzystać z możliwości, jakie dają mobilne usługi biznesowe do obsługi danych.

Materiały źródłowe:

Analysys Mason Report: Forecasts for Enterprise Mobile Data Services in Europe, marzec 2008
Analysys Mason Report: The Central and Eastern European mobile market: trends and forecasts 2008–2013, grudzień 2008
Analysys Mason Report: Mobile broadband in Europe: forecast and analysis 2009-2014, luty 2009

Źródło: RIM, Analysys Mason Report

reklama

Ostatnie opinie internautów

electro_spiro 23.02.2009 @ 16:39
uprasza się redakcję o ponowne przeczytanie newsa i wprowadzenie niezbędnych językowych poprawek. wszyscy na tym skorzystają. z góry dzięki.

Pisz komentarze i wygrywaj nagrody

Nick
Email   (adres będzie widoczny tylko dla redakcji)
Opinia
pozostało znaków   1000
Różnica liczb 11 i 8 wynosi:




Ostatnie tematy z forum

Nike air max 90... 30.11.2017, 09:03

adidas superstar adicolor 30.11.2017, 08:56

Nike free bionic 30.11.2017, 08:50

Nike air max 1... 30.11.2017, 08:43

adidas adizero crazy... 30.11.2017, 08:36

Archiwum wiadomości