PasjaGSM.pl
  Jesteś w: PasjaGSM.pl > News > Komisja Europejska przygląda się telefonii komórkowej w samolotach

QR Code: http://m.pasjagsm.pl/news/komisja-europejska-przyglada-sie-telefonii-komorkowej-w-samolotach-5764.html
QR Code
Komisja Europejska przygląda się telefonii komórkowej w samolotach

Łukasz Roguski, 3 kwietnia 2009, 08:57
Tagi: Komisja Europejska (KE), roaming, telefonia komórkowa, telekomunikacja

Komisja Europejska opublikowała krótką notkę prasową na temat rynku usługi telefonii komórkowej na pokładach samolotów. Wynika z niej, że na razie mimo niemałych kosztów korzystania z tego typu usług przynajmniej na razie żadna z europejskich linii lotniczych, ani współpracujących z nimi operatorów, nie będą musieli wprowadzać eurotaryfy, a tym samym rynek ten nie będzie regulowany.

Dzięki ogólnoeuropejskim podstawowym
uregulowaniom prawnym pierwsze europejskie linie
lotnicze oferują korzystanie z telefonów
komórkowych podczas lotu

Coraz większej liczbie pasażerów linii lotniczych w Europie oferuje się
możliwość korzystania z własnych telefonów komórkowych do wysyłania
wiadomości tekstowych, przeglądania stron internetowych czy nawet
wykonywania połączeń podczas lotu. Rok po wdrożeniu przez Komisję
wspólnych zasad bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych
podczas lotu i nieskomplikowanej procedury udzielania zezwoleń na
świadczenie tej usługi transgranicznej, 27 europejskich samolotów zostało
wyposażonych w rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne
korzystanie z telefonów GSM podczas lotów w europejskiej przestrzeni
powietrznej. Oczekuje się podwojenia tej liczby do końca 2009 roku.
„Możliwość korzystania z telefonu komórkowego podczas lotu jest szczególnie
pożądana przez osoby podróżujące w interesach i przez młodszych pasażerów.
Stanowi to również interesujący model biznesowy dla europejskich przedsiębiorstw.
Właśnie dlatego rok temu Komisja ustanowiła wspólne podstawowe uregulowania
prawne, umożliwiające przedsiębiorstwom oferowanie takich usług w europejskiej
przestrzeni powietrznej w sposób bezpieczny i nieskomplikowany, bez konieczności
zapoznawania się z 27 różnymi krajowymi procedurami udzielania zezwoleń”,
powiedziała Viviane Reding, komisarz UE ds. telekomunikacji. „Cieszy mnie fakt, iż
pierwsze linie lotnicze w Europie oferują obecnie możliwość korzystania z telefonów
komórkowych podczas lotu. Korzystanie z telefonów komórkowych podczas lotu nie
powinno jednak przeszkadzać innym pasażerom, dlatego w celu kontynuacji
szybkiego rozpowszechniania się tej usługi należy wydzielić, podobnie jak w
pociągach, strefy ciszy. Operatorzy powinni również zadbać o to, aby ceny pozostały
przystępne. Jeśli tak się stanie, dostęp do telefonii komórkowej podczas lotu może
zapewniać europejskim przedsiębiorstwom przewagę na konkurencyjnym rynku
przewozów lotniczych na świecie.”
W kwietniu 2008 r. Komisja wprowadziła przepisy mające na celu harmonizację
warunków świadczenia usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w całej
UE (IP/08/537). W rok później wspomniane przepisy wykonawcze umożliwiły
rozpoczęcie działalności w Europie dwóm dostawcom usług telefonii komórkowej na
pokładzie samolotu tj. OnAir (Genewa) i AeroMobile (Londyn). Dostawcy ci
współpracują z liniami lotniczymi zainteresowanymi udostępnieniem takich usług
swoim pasażerom.
2
Obecnie trzy europejskie linie lotnicze – Ryanair (Irlandia), TAP (Portugalia) i bmi
(Zjednoczone Królestwo) – wprowadzają tę usługę w swoich flotach: w odpowiednie
rozwiązania techniczne wyposażono już 27 samolotów i oczekuje się, że liczba ta
podwoi się do końca 2009 roku. To dobry początek, a badania techniczne są
również prowadzone przez inne linie lotnicze.
Jednocześnie linie lotnicze doprecyzowują warunki, w jakich pasażerowie mogą
korzystać ze swoich telefonów na pokładzie samolotu, aby zagwarantować szerszą
popularność nowej usługi wśród konsumentów. Analizują również skalę
zainteresowania korzystaniem z dostępu do usługi na pokładach samolotów
posiadających odpowiednie rozwiązania techniczne. Według obecnych prognoz
poziom wyjściowy ceny tej usługi to ok. 1,60 euro za minutę połączenia głosowego i
ok. 0,43 euro za wiadomość tekstową, w zależności od operatora naziemnej telefonii
komórkowej, z którego usług korzysta pasażer.
W roku 2008 Komisja podjęła działania regulacyjne służące zapewnieniu
bezpiecznej ogólnoeuropejskiej telefonii komórkowej na pokładzie samolotu i
określeniu warunków oferowania przez przedsiębiorstwa tych usług podczas lotów,
w czasie których przekracza się granice kilku państw. Działania te obejmowały trzy
konieczne kroki:
- zagwarantowanie, że korzystanie z urządzeń na podkładzie samolotu – w tym
telefonów – nie powoduje zakłóceń w urządzeniach i systemach nawigacyjnych;
- zagwarantowanie, że telefony komórkowe nie powodują zakłóceń w
naziemnych sieciach telefonii komórkowej, ale łączą się wyłącznie z pokładową
stacją bazową mającą łączność z siecią naziemną dzięki satelicie;
- wprowadzenie jednolitych zasad i norm, tak aby pokładowe stacje bazowe
mogły działać podczas lotu nad różnymi państwami członkowskimi UE.
Wzór dla innych kontynentów
Podejście europejskie posłużyło jako wzór do naśladowania w innych częściach
świata. Kilka pozaeuropejskich linii lotniczych (w tym: Qantas, Emirates, Malaysian
Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) przeprowadzało testy usługi lub
ją oferują, a w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażonych jest ok. 40
samolotów. Inne linie lotnicze poinformowały o podobnych zamiarach. Przeważający
na świecie standard GSM (obejmujący dziś już blisko 3 mld osób) stanowi o
atrakcyjności modelu, w którym pasażerowie mogą korzystać z własnych telefonów
komórkowych.
Tło
Usługi telefonii komórkowej udostępniane w samolocie są usługami
telekomunikacyjnymi o charakterze ogólnoeuropejskim. W kwietniu 2008 r. Komisja
przyjęła dwa środki (IP/08/537):
- decyzję ustanawiającą zharmonizowane parametry techniczne urządzeń
pokładowych stosowanych w telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w
Unii Europejskiej. Ustanowienie parametrów gwarantuje, że urządzenia nie
powodują zakłóceń i umożliwia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa
Lotniczego (EASA) udzielanie urządzeniom w różnych typach samolotów
świadectw o zdatności do lotu. Decyzja ma moc prawną, co gwarantuje, że we
wszystkich samolotach stosowane są urządzenia tego samego typu.
- zalecenie w sprawie zharmonizowanego podejścia w zakresie udzielania
koncesji, które ma na celu wzajemne uznawanie krajowych procedur udzielania
zezwoleń.
3
„Roaming lotniczy” czyli wykonywanie połączeń i wysyłanie wiadomości tekstowych
z pokładu samolotu uznawane jest za międzynarodowy roaming podobny do usług
naziemnych. Przykłady pierwszych usługodawców wskazują na taryfy znacznie
poniżej oferowanych w przeszłości usług telefonii stacjonarnej na pokładzie
samolotu za pośrednictwem satelity. Telefonia komórkowa podczas lotu nie wchodzi
w zakres działań podejmowanych przez Komisję w odniesieniu do taryf za transmisję
danych i połączenia w roamingu, ponieważ jest uznawana za innowacyjną usługę na
wschodzącym rynku i stąd podlega ona swobodnej wycenie dostawców usług. Mimo
to Komisja ze swej strony ściśle monitoruje ceny konsumpcyjne i ich przejrzystość.

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/radio_spectrum/topics/ecs/mca/index_en.htm

Linki zewnątrzne:
http://www.onair.aero/
http://www.aeromobile.net/

Źródło: Komisja Europejska

reklama

Ostatnie opinie internautów

Brak komentarzy

Pisz komentarze i wygrywaj nagrody

Nick
Email   (adres będzie widoczny tylko dla redakcji)
Opinia
pozostało znaków   1000
Suma liczb 13 i 1 wynosi:




Ostatnie tematy z forum

Nike air max 90... 30.11.2017, 09:03

adidas superstar adicolor 30.11.2017, 08:56

Nike free bionic 30.11.2017, 08:50

Nike air max 1... 30.11.2017, 08:43

adidas adizero crazy... 30.11.2017, 08:36

Archiwum wiadomości