PasjaGSM.pl
  Jesteś w: PasjaGSM.pl > News > Niechciane SMS`y: Walka z wiatrakami?

QR Code: http://m.pasjagsm.pl/news/niechciane-sms-y-walka-z-wiatrakami-8810.html
QR Code
Niechciane SMS`y: Walka z wiatrakami?

Maciej Celmer, 18 marca 2011, 10:30 (ostatnio zmodyfikowano w piątek, 18 marca 2011 o 13:42)
Tagi: Era, naciągacze SMS, Operatorzy, SMS, SMS Premium, Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE)

Konkursy SMS to wciąż drażliwy temat. Cały czas przybywa liczba użytkowników, którzy czują się bezradni i oszukani, a kwoty widniejące na rachunkach ich przerastają. UKE postanowiło walczyć z tym precedensem i prosi operatorów o przejęcie odpowiedzialności. Jak reagują operatorzy na skargi klientów?

Na skrzynkę redakcyjną PasjaGSM.pl przychodzą maile od czytelników, którzy czują się oszukani przez operatorów i firmy organizujące loterie i konkursy SMS. Bardzo często zdarza się, że nie uzyskują pomocy od operatora sieci, w której mają abonament. Operator zaleca jedynie, aby zablokować możliwość otrzymywania wiadomości Premium.

Czytelnik PasjaGSM.pl napisał:

Mój przypadek jest taki. Na mój telefon, który był w użytkowaniu mojej żony, w rachunku za grudzień było do zapłaty 18 SMS`ów specjalnych po 3 zł netto. Żona twierdziła że nie wysyłała żadnych SMS`ów , oczywiście nie dałem temu wiary. W rachunku za styczeń były do zapłaty 3 takie SMS`y. Jakież było moje zdziwienie kiedy otrzymałem następny rachunek, w którym było do zapłaty 28 takich SMS`ów po 3zł netto . W tym czasie moja żona przebywała w ciężkim stanie w szpitalu, a jej telefon był u mnie przez cały czas w teczce. W punkcie operatora sieci ERA poradzono mi tylko zablokować funkcję odbierania SMS`ów reklamowych i nic więcej się nie można było dowiedzieć. W internecie wyczytałem, że wysyłając SMS`a na niektóre konkursy wyrażam niejako zgodę na otrzymywanie płatnych SMS`ów reklamowych co można przeczytać w ich regulaminie na stronie www...... Moja żona już się o tym się nie dowiedziała bo w tym czasie zmarła a ja czuję się oszukany i okradziony bo tak to tylko można nazwać.

Urząd Komunikacji Elektronicznej jasno określił swoje stanowisko w tej sprawie. Do operatorów został wystosowany oficjalny apel o wyeliminowanie nieuczciwego wykorzystywania usługi SMS Premium za pośrednictwem ich sieci. Ponadto, UKE nakłada kary za nieuczciwe praktyki firm organizujących takie konkursy.

Główny problem polega na tym, że użytkownicy sieci, za pomocą której rozpowszechniane są konkursy/loterie, są niedoinformowani. Treść wiadomości jest nie jasna i sugeruje wygraną. Często zdarza się, że wysyłając SMS z odpowiedzią, użytkownik uruchamia subskrypcję i zgadza się na otrzymywanie płatnych wiadomości, które obciążają jego konto.

Oczywistym wydaje się, że operator, z którego usług korzystamy powinien chronić swoich klientów i pomagać im w rozwiązywaniu takich problemów. Zanim zdecyduje się na wpuszczenie firmy organizującej loterie, powinien wnikliwie sprawdzić, czy forma konkursu nie narazi jego klientów na straty. Same wiadomości z numerów o podwyższonej płatności powinny posiadać informację o konsekwencjach uczestnictwa w konkursie i jasne zapytanie, czy użytkownik wyraża zgodę na uruchomienie subskrypcji.

Może jednak wystarczy poinformowanie o możliwości zablokowania odbierania wiadomości z numerów o podwyższonej płatności?

Z informacjami na temat płatnych usług SMS można zapoznać się w wiadomościach:
UKE chce zakazać oszukańczych loterii SMS
Oficjalny apel UKE o wyeliminowanie nieuczciwego wykorzystywania usług SMS Premium
UKE: spotkanie przy "stole bez kantów" w sprawie usług Premium Rate
UKE: Jak zrezygnować z loterii SMS
UKE: Jak uchronić się przed nieuczciwymi konkursami i loteriami SMS-owymi?
UsunDane.pl - dość SMS`owego spamu

Źródło: wł

reklama

Ostatnie opinie internautów

dawid9222 18.03.2011 @ 13:56
Racja, pewnym sposobem jest zablokowanie u operatora SMSów o podwyższonej opłacie.
Najbardziej pewnym sposobem jest czytanie regulaminów... ale, sam wiem jak to jest.
Regulamin na 5 stron, napisany językiem prawniczym, nie do końca zrozumiałym.
Często takie konkursy bazują na niedopowiedzeniach, i niewiedzy użytkownika.
Owszem są konkursy, w pełni legalne i sprawiedliwe, ale niestety zdarzają się wyjątki.
I takie niesprawiedliwe konkursy będą istniały dopóki UKE lub podobne instytucje nie będą karać surowymi karami.
Kary tak surowe, że organizowanie takich 'nieciekawych loterii', kompletnie by się nie opłacało.
ODay 18.03.2011 @ 14:05
Spotkałem się z podobnymi sytuacjami w mojej rodzinie. Operatorzy umywają ręce i podają kontakt do firmy odpowiedzialnej za wdrożenie tych konkursów. Moim zdaniem operator powinien przestrzegać przynajmniej kodeksu etycznego, w końcu płacimy abonament i jesteśmy związani umowami. W takich sytuacjach słabnie wiarygodność opów.
Czytelnikowi zwaliło się na głowę kilka spraw, to pewne. Czasem nawet coś takiego jak rachunek może przechylić czarę cierpliwości.
roki 18.03.2011 @ 14:14
Faktycznie, sprawa jest mocno rozdmuchana, ale i tak trzeba o tym przypominać. Nie podoba mi się takie traktowanie przez operatorów. Niby nie ich wina, ale odrobina odpowiedzialności by się przydała. Fajnie, że wortal zajmuje się takimi sprawami.
Frasier 18.03.2011 @ 14:57
Tylko rodzin i kłótni szkoda :-(, zwłąszcza wśród takich, które nie wiedzą gdzie udać się po pomoc. Kończy się na awanturach...
W idealnym świecie powinno się zabronić zapisywania się na coś, czego nie widzę regulaminu. W SMS mogę mieć co najwyżej informację - regulamin na stronie. Ja jednak mogę nie mieć internetu ico wtedy?
Pewnym rozwiązaniem mógłby być większy "monitoring". Ujednolicone billingi u wszystkich operatorów, w których byłyby zapisane pozycje uczestnictwa w konkursach subskrypcyjnych. Czy to możliwe w realizacji? W jakiejś okrojonej formie sądzę, że tak. Niepotrzebne są szczegółowe dane, jaka jest np. częstotliwość subskrypcji, ale sam fakty CZY jest ona aktywna. Klient mógłby to zobaczyć po zalogowaniu sie do swojego konta, gdzieś wyróżnione - bierzesz udział w konkursie subskrypcyjnym organizowanym przez firmę taką i taką.
Do takiej informacji mieliby też dostęp pracownicy salonów i w końcu mogliby być pomocni w czymś.
markus 18.03.2011 @ 15:18
najgorzej chyba wypada w tym play, ktory co i raz wysyla jakies powiadomienia o nagrodach innych bzdurach, ilez to ja razy pisalem do nich mejle i nic. szkoda gadac
br0der 18.03.2011 @ 15:37
To co daje pieniądze jest chyba nietykalne. Opy wolą wysłuchiwać skarg klientów niż zareagować na proceder. Ciekawe, czy te konkursy dają tak zarobić operatorom, że ci nic z tym nie robią. Z drugiej strony, informacja w sieci żyje bardzo krótko i jeżeli nie będzie przypominana to umrze śmiercią naturalna. Przypomnijcie sobie awarię Plusa przy Mam Talent...
M&M 18.03.2011 @ 15:45
@markus - w Play musisz mieć zarejestrowaną kartę (jeżeli mowa o prepaid) i wtedy możesz nie zgodzić się na zgody (masło maślane :-)) marketingowe. To zazwyczaj działa, jednak miałem przypadek w rodzinie, gdzie mimo wszystko po jakimś czasie ten chłam zaczął przychodzić znów. Wtedy pozostaje powtórne zgłoszenie (najlepiej pisamen, żeby został ślad, Play24 chyba wystarczy) i jak po żądaniu respektowania braku zgody nadal będzie przychodzić, moim zzdaniem wtedy jest już podstawa do zgłoszenia do UKE. Nie można odpus*****.
Warto dodać, ze u chyba wszystkich (w Play na pewno) niezarejestrowany SIM nie ma żadnych praw.
@br0der - pamiętam, pamiętam :-). Tylko tutaj chodzi o wyciąganie wniosków ze swoich błędów. Jeżeli błąd się nie powtórzył, to w porządku. Problem SMS Premium jest uniwersalny - dotyczy wszystkich operatorów, co więcej, nie jest nowy. Problem nie zniknie dopóki w procederze (mocne słowo) uczestniczą także operatorzy zbierając prowizję za SMS, albo organizując same konkutsy
br0der 18.03.2011 @ 15:52
Może dobrym pomysłem było by rozsyłanie wewnątrz sieci informacji SMS przed startem konkursu, że pojawi się on i uczestnictwo może wiązać się z kosztami, albo prosta informacja, że konkurs to subskrypcja i nalicza opłaty za wiadomości, które użytkownik otrzymuje po wysłaniu jednego SMS`a. To już by było coś. I oczywiście info o numerze z którego propozycja uczestnictwa w "zabawie" (mocne słowo ;]) będzie wysłana. Widać, że tutaj interesują się takimi rzeczami, pochwalam.
Ernest 18.03.2011 @ 16:21
Żal mi faceta. Trochę się mu na głowę zwaliło. Szkoda, że nie można jakoś logicznie sprawy załatwić. Dobrze zostało zauważone, że po sprawie można zrezygnować. Takie rozwiązanie zaproponował operator. Brawo.

W naszym kraju, jakoś się role pomieszały. Utarło się, że to nie banki i telekomy są dla nas, tylko my dla nich. Firmy, które generują ogromne zyski DZIĘKI NAM wzbudzaja w nas przerażenie. Przecież gdyby nie klient, nie mieli by tych pieniędzy. Szokuje mnie takie podejście opów do tych konkursów. Ale wiadomo... nie podoba się, mamy regulamin, płać i jak chcesz to odejdź z sieci... po zakończeniu umowy. Jak chcesz wcześniej, zapłać karę umowną. Kruczki prawne ochronią ich przed wszystkim. Paranoja!
Cami 18.03.2011 @ 20:30
@Ernest - w pełni się zgadzam. Smutna historia, a operatorzy zapominają kto tu jest dla kogo. Bywa jednak, że Polacy nadużywają otwierane im furtki, czy okazywane zaufanie. To to całe "Polak potrafi". Operatorzy tymi zapisami bronią się przed nadużyciami. Bez tego ktoś mógłby przyjść i powiedzieć - nie wiedziałem co robiłem, nie wiedziałem, że się na cos zapisałem, prosze mi oddać wydane pieniądze. Operator mógł uwierzyć tłumaczeniu, a tutaj "spryciarz" przyszedł, bo nie wygrał w konkursie.
Nie bronie operatorów, zarabiają na nas gigantyczne pieniądze i raczej nic ich nie zmotywuje do zmian. Ludzie niby sa oburzeni, ale tego nie okazują. Tylko wspólne dzialania z regulatorem mogą doprowadzić do jakiegoś kompromisu, tak, aby nie cierpieli ludzie mniej obeznani z tym jak to wszystko działa i jednocześnie wszyscy "cwanaicy" będą pozbawieni możłiwości nadużyć.
Przykro się czyta, pamiętajmy, że w takich konkursach najcześciej biorą udział ludzie biedni i zdesperowani. Zmiany są konieczne.

Pisz komentarze i wygrywaj nagrody

Nick
Email   (adres będzie widoczny tylko dla redakcji)
Opinia
pozostało znaków   1000
Iloczyn liczb 4 i 4 wynosi:




Ostatnie tematy z forum

Tani internet... 3.09.2018, 15:16

Nike Air Max 97 UL '17... 19.04.2018, 09:09

Nike Free RN Flyknit... 19.04.2018, 08:56

adidas nmd xr1 weiß 3.03.2018, 03:36

New Balance men's... 3.03.2018, 03:31

Archiwum wiadomości